Varför färger påverkar oss




Vi vet visserligen att färger påverkar oss.

Våra färgspreferenser har tre nivåer. "Den ena är den genetiska, den nedärvda synen. Den andra är det inlärda och den tredje är den individuella som inte går att förklara", säger Jan. Färgen är en livstil, ett tänkesätt, ett intryck, ett behov, en inverkan, en syn och en harmoni, enligt mig. Det betyder mycket. Färger väcker mina känslor, engagerar och ger mig mycket energi. Min favorit färg är blå och vitt. Jag tycker bäst om blått och vitt minst svart. Jag föredrar alltid mina favorit färger i varje fall.

De här färgerna vill jag alltid se, särskilt i mitt hus. De lugnande färgerna är en god vän för en man som lever ensam. När man kommer hem, vill man inte känna sig illa till mods. Vi vet att alla vill ha ett angenämt rum och vila i när de kommer hem efter jobbet. "Det viktigaste är att du själv tycker om färgen, då upplever du den som harmonisk", säger Berit Bergström.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0